tirsdag 20. oktober 2009

Events


I morgen skal jeg på Vinmonopolets nyhetssmaking i Bergen. Dessverre er det noen av de mest interessante importørene som ikke kommer til Bergen, som for eksempel NON DOS, Nafstad og Record Vinimport, men det blir likevel mer interessant vin enn jeg klarer å få smakt på. I dagene som følger vil jeg publisere en del smaksnotater her på bloggen.

5-6. november er det Vinfilosofi-konferanse i Paris, på Maison des Sciences de l’Homme,
54 bd Raspail 75006 Paris, rom 214. Her er deltakerne og deres titler:

5. november

14:45 : Barry C. Smith (Institute of Philosophy, University of London)– The art and science of a balanced wine.

16:30 – 17.45 : Dominique Valentin (University of Dijon)– Cross-cultural aspects of wine-tasting and wine appreciation.

6. november

10:00 –11:15: Ole Martin Skilleås (University of Bergen)– Of the Standard of Taste in Wine.

11:15-12.30: Steve Charters, MW. (Chaire of Champagne Management, Reims Management School) - A defence of the idea of quality in wine.

14:00-15.15: Douglas Burham (Staffordshire University)- Toward a Phenomenology of Wine Tasting.

15.30 – 16:45: Ophelia Deroy (University of Paris 12)– Tastes and shapes : synaesthesia or metaphor ?

Jeg har tilgode å skrive innlegget mitt, og med så skarpskodde deltakere er det ikke til å unngå at jeg begynner å få nerver. Men det skal vel gå!

2 kommentarer:

kds sa...

Med min språkvitenskapelige bakgrunn synes jeg at tittelen på det siste foredraget er spennende: "synaesthesia or metaphor?". Ja, hvorfor sier vi at en vin er rund eller smal, for eksempel? Kan tenke meg en terminologisk undersøkelse av vinvurderinger. Men kanskje noen har allerede gjort nettopp det?

Ole Martin Skilleås sa...

Mange har gjort det, men her gjenstår det mye arbeid. Min intuisjon er at det er metaforer, og ikke synaesthetsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...