lørdag 3. oktober 2009

Champagne 8 juli 1962


Det er helt sikkert tilfeldig, men mye av meningen i livet får man versågod skape selv.

De som leser bloggen min får sikkert med seg at jeg er mer enn alminnelig interessert i både vin og politikk. Når det gjelder vin setter jeg særlig pris på champagne, i tillegg til burgundere selvsagt. I politikken er jeg ekstremt moderat og, vil jeg påstå, kompromissvillig. Men på ett punkt er jeg sveiset fast og urokkelig: EU er for meg noe langt mer enn et verktøy. Det er virkeliggjørelsen av samarbeid og samforstand over grenser der altfor mange millioner i altfor mange hundreår har dødd av utøvelsen av nasjonal selvråderett.

At Norge ikke er med i EU er for meg fremdeles en plage. OK, men hva er det tilfeldige men likevel meningsfulle det vises til i overskriften? Som avslutningen på det første besøket av en tysk kansler hos en fransk president knelte Adenauer og de Gaulle sammen i katedralen i Reims den dagen jeg ble født. Tilfeldig? Helt sikkert, men for meg føres to tema sammen den dagen. Sorg, tilgivelse, og vilje til forbedring og samarbeid hos to folk som har kriget. Den vakreste katedral som finnes, i området der noen av de mest strålende viner skapes.

Det var også i denne katedralen Wehmacht kapitulerte 7. mai 1945, og der Karl den Stores sønn Ludwig I ble kronet (i en tidligere utgave rett nok). Frankrikes konger ble også kronet her i flere århundrer. Katedralen ble svært ødelagt av tysk artilleri under 1. Verdenskrig, men er fremdeles den vakreste i verden. I alle fall av de jeg har sett.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...