torsdag 2. november 2023

Navnebrors hvitvin


Endelig fikk jeg møte min navnebror med etternavn Alfsen. Det var meget hyggelig, og han har en imponerende rekke viner med fellesnevneren OMA. At han også bruker briller og har samme sveis som meg styrker tilliten til denne mannen. I hans tilfelle begynte han sent å bruke mellomnavnet etter tips fra omgivelsene, mens mitt var på plass fra tidlige år siden nærmeste nabo i min årsklasse også het Ole. 

Hvorfor har jeg ikke smakt disse vinene før? Det er spørsmålet jeg står igjen med. Et mulig svar er "brandingen" - viner som selges under navnet til en kjent person. Det gjør meg alltid mistenksom. I dette tilfellet er statusen knyttet til høy relevant kompetanse, og det burde jeg vel tatt med i betraktningen. Jeg har lært nå, og jeg stiller meg heretter svært positiv til viner med OMA i navnet. Her har vi tre av de hvite i porteføljen, og senere kommer også omtale av noen av de røde, samt en PetNat som slippes i november. 

Frisk, i en lett stil som fort kan assosieres med sommer, terrasse og reker. Denne portugiseren er en ukomplisert vin som også henger godt på syren. Duft i retning grønne epler og nesler, og den har mer fylde enn nesen og førsteinntrykket tydet på. Litt mer Alvarinho enn Trajadura i blandingen. Gunstig priset, og finnes på større pol (kategori 6). ★★★★

Her er vi fortsatt i Portugal, men over på en mye mer seriøs vin. Her er det virkelig substans og dybde i smaksbildet, og har et godt grep om munnhulen. Her er fruktigheten mer fremtredende uten at det går på bekostning av noe. Fast, dyp, intens og solid. På BU, men finnes på en del pol. Dessverre ikke på noen av de to polene jeg oftest frekventerer, så jeg har lagt inn en bestilling. ★★★★★

Noe dypere farge enn vinene over. Typisk og aromatisk duft der fruktkarakteren kommer godt fram. I munnen er den noe mer syrlig enn GV vanligvis er på dette prisnivået. Godt grep i munnen, og meget matvennlig vil jeg tro. Fin lengde. ★★★★

★★★★★ TOPP KJØP

★★★★ GODT KJØP

★★★ GREIT KJØP

★★ UNDER PARI

 LIGG UNNA

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...