onsdag 11. oktober 2023

Dødsårsak


Det er mer enn 75 år siden min morfar, Karl Laurits Bolling, døde i Adelaide i Australia. På sin datters 27-årsdag. Som lesere av bloggen vet, forsvant han fra farskapet og fra sin egen familie, og ble borte. Til jeg med gode hjelpere fant ut at han havnet i Australia og døde der i 1948. Han ble like gammel som jeg er nå, og var omtalt i bildet under som "an elderly man."

Dødsattesten bestilte jeg og betalte for, og der sto det uremia som dødsårsak. Altså urinforgiftning - at nyrene ikke gjør jobben sin og fører til døden. 


Nå har jeg fått bilder av det som gikk fra sykehuset og til rettslegen. Der står det at han ble lagt inn, døende, for myokarditt, om kvelden 22. februar. Han døde - åpenbart alene siden tiden er angitt noe vagt - kl. fem om morgenen på sin datters (min mors) 27-årsdag. 


Jeg vet ikke mye om denne mannen. Han var eldst av fire søsken, og mistet sin mor bare åtte år gammel. Familien på fem - far og fire barn - bodde på to kvistrom uten kjøkken i Nonnegata 30 på Rosenborg i Trondheim. Han kom tidlig i arbeid på sjøen, og ble styrmann. I april 1920 - omtrent da han besvangret Mormor - var Styrmann Bolling oppført som bosatt på båten Herlaug som gikk på Namdalskysten. Søsteren, som bodde på Sunnan nord for Steinkjer, var hans "havn." Hans niese fortalte at "Onkel Karl" var svært populær, snill og god. Så forsvant han, og moren gråt. 

Resten er de sporene jeg har funnet, inklusive en fattigmannsgrav på West Terrace Cemetary i Adelaide. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...