onsdag 10. august 2022

Kjellerviner drukket og fordelt på produsenter


Jeg husker ikke når jeg tastet inn vinkjelleren min på CellartrackerTM, men det begynner å bli noen år siden. Men ikke før nylig sjekket jeg hva jeg har drukket (og solgt!) på disse årene. Da jeg sjekket hvilke produsenter som var representert kom disse fem på topp. Det var i alt 200 produsenter representert.

Jeg har ikke solgt noen viner fra disse produsentene, så alt dette er drukket. Fellesnevneren er vel value for money innenfor hver sine kategorier. Chevillon har nettopp tatt et kraftig byks opp i pris, men for de vinene jeg fortsatt har i kjelleren er denne produsenten fortsatt innenfor samme kategori. (Jeg beklager kluss i overføringen av CT-formatet til bloggen.)

Georg Mosbacher (31 bottles, avg. kr 250,48, kr 7 765,00)
Jean-Yves Devevey (26 bottles, avg. kr 231,46, kr 6 018,00)
Produttori del Barbaresco (23 bottles, avg. kr 295,61, kr 6 799,00)
Louis Jadot (22 bottles, avg. kr 468,09, kr 10 298,00)
Domaine Robert Chevillon (21 bottles, avg. kr 526,29, kr 11 052,00)

Av disse fem er tre på topp også når det gjelder kjellerbeholdningen. I rekkefølge: Mosbacher, Chevillon og Jadot. Produttori har jeg sluttet å kjøpe, og Deveveys prisgunstige hvite burgundere er innom kjelleren i kun kort tid eller de sneier innom kjelleren uten å bli loggført. 

1 kommentar:

Håvard Flatland sa...

Interessant. Dette har eg visst ikkje gjord før. Mine topp fem konsumert og mine topp fem i kjellaren no fortel om eit skifte, og at nokre vinar er meir eller mindre tilgjengelige før enn no. Og at eg drikk meir vin som ikkje blir ført inn i kjellaren fordi eg tenkjer å drikke dei innan eitt år.
Topp fem produsentar konsumert:
Istvan Szepsy
Zoltan Demeter
Duplessis
Zind-Humbrecht
Georg Breuer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...