mandag 28. juni 2021

Lupin (Netflix)


Assane Diop, spilt av Omar Sy, er ute etter å hevne sin immigrant-far som ble utsatt for et komplott av den onde rikingen Hubert Pellegrini. Assane vokste opp som beundrer av gentlemansforbryteren Arsène Lupin fra bøkene til Maurice Leblanc, og han har utført mange forbrytelser inspirert av Lupin. Bare mot de som fortjener det, vel å merke, for som Lupin er Diop en som fremmer det gode fra den gale siden av loven. 

Nå har alle ti episodene blitt sluppet, og jeg kan gjøre meg opp en mening om det hele. Er det verdt å se denne serien? (Advarsel: Moderat plot-spoiler følger)

Det som taler for er:
  • Det foregår i Paris og Frankrike, og jeg lider av voldsom abstinens.
  • Omar Sy og karakteren han spiller er svært sjarmerende.
  • Rettferdigheten skjer fyldest. 
  • Vi hører fransk heller enn engelsk. 
Det som taler mot er:
  • Spenningen er moderat, og tempoet 
  • Plottet og handlingen har hull så store som hus.
  • Smartness og overraskelser blir det lite av tross navnet på serien og henvisninger til romanene. Her kunne man lagt seg på linje med Jonathan Creek eller en middels Poirot-episode, men det blir heller uforklarlige eller umulige løsninger på situasjonene. 
Derfor er jeg rett og slett ganske skuffet. Serien er fornyet for en ny runde, men jeg venter ikke på den i åndeløs spenning akkurat. Men hvem vet, kanskje den tar seg opp?

Konklusjon? - Hvor mye savner du Paris, Frankrike og fransk?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...