søndag 14. mars 2021

Produttori del Barbaresco 2001


Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Pora 2001

Lukter fersk (!) svette, men i munnen er det mest nype. I munnen merkes også tanninene godt, men de er ganske finslige. Det er et godt tegn at den siste slurken var den beste, men den når ikke opp til de to siste i munnkvalitet. 

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Pajé 2001

På nesen er denne vinen ganske så stum. I munnen er den lekker, lett og tørr. Den åpner ikke opp, og fortsetter å være trappist tross energiske forsøk på å få den til å livne til. Kanskje blir det bra om noen år, kanskje ikke. 

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Montestefano 2001

Kjemisk duft på denne. Om man skal være litt snill, så kan man kanskje beskrive den som stram ost. I munnen er den virkelig flott. Den er vanskelig å spytte. Her er det betydelig mer fylde og sjarm enn i vinene over. Denne vinen smakte jeg også to år senere, og det notatet finner du her. Mine egne to flasker av denne varierte fra det meget gode til det ordinære. (Bildet: Finewinegeek.com)

Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Moccagatta 2001

Svært stum på nesen. Skal man skrive noe om den, så blir det fort til at man finner det man venter seg ut fra læreboka. Men det vil nok være innbilning. I munnen er det kjølig fruktighet, virkelig lekker til å begynne med. Men så bygger trykket fra tanninene seg opp og blir til den desidert røffeste vinen av disse fire. Og det er røft! 

Selv har jeg hatt ganske blandede erfaringer med Produttori sine viner. De har variert ekstremt mye, og mitt 'take home message' er vel at jeg skal: 1. Fortsatt la være å kjøpe de (jeg sluttet etter 2004-årgangen), og 2. vurdere å heller kjøpe standardutgaven og lagre den noen færre år - 2-5 år (som jeg gjorde med en kasse av 2010). Men den har blitt ganske dyr, og bikker snart borti 400 spenn.

PS: Disse notatene er fra februar 2017, og grunnen til forsinkelsen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...