mandag 8. mars 2021

Fremtidens bilprodusenter er verken Tesla, Toyota eller VW

Kjenner du til Foxconn? Det gjorde ikke jeg heller før nå nettopp da jeg leste at de skulle begynne å produsere en kvart million (!) biler i året for Fisker, et Los Angeles basert selskap som skal konkurrere med Tesla. 

Sjansen er stor for at du har flere produkter fra Foxconn. De er verdens største produsent av elektroniske produkter, men navnet deres står ikke på noen av dem. De lager iPhone for Apple, Kindle for Amazon, Nintendo, Playstation - osv., osv. Men ikke før nå har de laget produkter med fire hjul.

Dette er det vel verdt å følge med på, for bilindustrien er enorm og den står foran den største omstillingen siden samlebåndet kom. Bensin og diesel er på full fart ut, og batteri og elektrisk er på tur inn. Stadig flere produsenter gjør det kjent at de ikke vil utvikle flere produkter basert på fossilt drivstoff, nå senest Volvo som vil være helelektrisk fra 2030. Jaguar vil gjøre det samme så tidlig som 2025. 

Som så ofte før er det nok de som er modige og/eller heldige som blir vinnerne. Til nå har det store spørsmålet vært om de store gamle, som Ford, GM og Toyota, vil klare å omstille seg og avvikle gammel teknologi samtidig som de utvikler og blir ledende på ny teknologi - eller om slike som slipper å dra på gammelt slagg, som Tesla, blir vinnerne som står tilbake og ser på de rykende ruinene av de gamle store.

Men det spørsmålet er kanskje allerede irrelevant. Tradisjonelle bilprodusenter er eksperter i å dirigere en svært kompleks strøm av komponenter inn i en prosess og ut igjen i et komplisert apparat av forsyninger og et andrehåndsmarked (service), men nå er de i ferd med å miste kontrollen til elektronikkprodusenter som aldri før har laget biler.

En elektrisk bil har svært få bevegelige deler, men er ganske kompleks på andre vis - særlig med den programvaren som utvikles nå med sikte på selvkjørende biler. Det er her elektronikkbransjen blir stadig mer relevant sammen med programvareutviklere. Andelen av totalverdien til en bil som utgjøres av elektronikk ventes å bikke halvparten i 2030! Sjansen er derfor stor for at de tradisjonelle bilprodusentene kan ende opp som underleverandører til elektronikkbransjen.

Med mindre de plutselig blir mestre i programvareutvikling og elektronikk, da. Tesla er her milevis foran de andre, men kan fort bli en attgløyme når slike som Foxconn entrer dette markedet på den måten vi ser nå. De er helt sikkert ikke de siste dedikerte elektronikkprodusentene som gjør det. 

Men kanskje du likevel kjøper en BMW eller en Toyota i 2035. Det vil trolig være fordi merkevarene er så sterke, men det du betaler for er det elektronikkselskaper og programvareutviklere som har laget. Fit, finish og design kan de kanskje fortsatt få lov til å bidra med? 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...