søndag 8. november 2020

God og rimelig


Hermanos Lurton Toro 2019 kr. 180

Frisk rødfarge og fin duft av robust frukt med krekling, nyper og bjørnebær. I munnen er den saftig, med søtlig frukt som komplementeres av tanninene som gir den akkurat nok snerping til å finne balansepunktet. Herlig drikke i seg selv (farlig lettdrikkelig!), og perfekt til pasta og pizza. 

Men jeg oppdaget også noe jeg aldri kan huske fra en annen vin - bunnfall i form av lange bånd (se bildet under - ©  Ole Martin Skilleås). Dette tilskriver jeg, i mangel av andre forkleringer, den tilnærmede naturvinmakingen.

Det er de franske brødrene Lurton som står bak dette vineriet i Castilla y León i Spania. På flasken gjøres det et stort nummer av at vinen er laget uten bruk av sulfitter på små eggformede sementbeholdere. Det får være som det vil (her selges den tydelig inn som del av denne naturvinfortellingen), for dette smaker godt og er rimelig. Dessverre er den ikke inne på noen pol, men jeg syns det er verdt å ta bryderiet med å bestille denne. Det gjorde jeg nå på ny. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan ikke dette være ropiness? https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/ropiness Kan oftere forekomme i fersk øl: http://www.milkthefunk.com/wiki/Pediococcus#.22Ropy.22_or_.22Sick.22_Beer

Ole Martin Skilleås sa...

Hei Anonym

Det er neppe ropiness, for vinen er verken uvanlig viskøs eller slimete. Den tråden du ser på bildet er også noe helt annet enn vanlig ropiness - som egentlig burde hett "stringiness" siden trådene er fine og ikke brede som tagliatelle (som i min vin).

Se for øvrig bildene (og selvsagt teksten) i Jamies innlegg her: https://wineanorak.com/2020/04/19/ropiness-in-wine-a-new-fault-for-me/

Jamie har doktorgrad i biokjemi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...