mandag 16. november 2020

Gillian Anderson som Thatcher - jeg gremmes!


Jeg har akkurat sett de første par episodene i sesong 4 av The Crown på Netflix. Mye bra der, men jeg må få lufte en kraftig irritasjon. (Bildet: AP News)

Gillian Anderson som Mrs. Thatcher hadde jeg store forventninger til, men jeg ble grusomt skuffet. Kanskje fordi jeg nettopp hadde sett The Iron Lady (Jernkvinnen) på Netflix - en film fra 2011 - der Meryl Streep spilte Mrs. Thatcher. Det skal godt gjøres å komme opp på det nivået av skuespill (hun vant Oscar for den) og sminke (også Oscar).

Men en ting kunne vel Anderson og staben på The Crown fått til, og det hadde gjort en stor forskjell. De kunne fått stemmen hennes til å høres ut som et menneske i femtiårene heller enn i nittiårene. Det er såvidt hun klarer å hvese sakte frem det hun har å si. Det er som om Anderson har studert de ytterst få offentlige opptredenene til Thatcher som skikkelig gammel mens hun har oversett de fra da hun var statsminister. De er det lett å finne på Youtube, og jeg anbefaler en sammenligning. 

Jeg skal se resten av serien, men med mindre Anderson plutselig begynner å snakke som en dame i femtiårene heller enn i nittiårene, kommer jeg til å skjære tenner når hun snakker. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...