fredag 26. juni 2020

Gamle slovenere

På disse vinene mangler jeg virkelig referanser. Ikke bare er det vanskelig, eller umulig, å finne for eksempel den første vinen på nettet, men jeg vet heller ikke hvordan disse vinene "skal" smake. 

Stekar 003 2003
Jeg vet ikke hvilke(n) drue(r) denne vinen er laget av, eller hva slags produksjonsmåter som har vært benyttet. Tydeligvis er det naturvinsproduksjon på ett eller flere vis. Det dufter oksidert som en Manzanilla Sherry - men med litt for kvass syre. Det er vanskelig å like denne vinen, så da passet det at ettersmaken var kort. Skulle dette være en Sherry look-a-like? I så fall var den noe ubalansert i retning syren. Skulle det være noe annet så har den ikke tålt tidens tann. Eller kanskje den alltid har vært sånn? Ikke vet jeg.

Stekar Brajda 2009
Klar på fargen - som er mellomrød. Dufter i retning bordeaux (og på nettet ser det ut til at det kan være en miks av 80% Cabernet Sauvignon og resten Cabernet Franc). I munnen er den veldig tørr. Frukten har tatt kvelden. Nesen er meget god, og vinen av de bedre denne kvelden (men konkurransen var ikke så stor). Fin vin, tross fruktmangelen, men jeg tipper den har vært bedre for noen år siden.

Movia Lunar Chardonnay 2008
Klar farge og dyp duft. Det er dybde i smaksbildet også, men det ødelegges av den skjærende naturvinsyren som jeg har kjent på flere av vinene denne kvelden. Den stikker seg veldig ut, og når man smaker flere slike viner på rappen så lærer man seg å kjenne den igjen. Ubalansert vin - og det er synd. 

Det er i alle fall ganske tydelig at dette ikke er viner å lagre på. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...