lørdag 20. juni 2020

Armenia og Moldova

Jeg har vært i Armenia, men det var før min vininteresse modnet. Likevel kan kanskje noen ha interesse av å lese mine inntrykk formidlet i tidsmessig god avstand til selve reisen. Men bildene er autentisk mine. (Bildet: Vinranker i Armenia påsken 1984 - foto Ole Martin Skilleås).

Zorah Yeraz 2014
Mer urtepreget enn de to andre, og også saftigere og lettere i stilen. Grei lengde, og god vin. Yeraz er ikke akkurat en drue jeg er veldig kjent med. 

Zorah Karasí 2016 (fra magnum)
Klar på farge og duft. Generell rødfrukt, harmonisk stil. Litt, men bare litt, preget av alkoholen. Druen er Areni Noir, som jeg heller ikke har så god bakgrunn for å bedømme. Men dette var en virkelig god vin, og produsenten har et meget godt rykte. Jeg satte faktisk et kryss i margen på denne vinen som en av de beste denne kveldenNå er det 2018 som er inne på polet i vanlig flaske til 359 kroner. 

Negru de Purcari 2008
Daffere duft enn de to andre, med kokt mais. Daff på smak også. Det beste med vinen er at den er kort. Mest sannsynlig er den død gitt en betydelig alder, men snikkork er også en mulighet. Men: Når Aperitif gir den 78 poeng for to og et halvt år siden, så er det trolig ikke noen feil med flasken. Den er bare for gammel. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...