mandag 16. februar 2015

Krug Clos du Mesnil

Jeg har smakt Krug før, og jeg har smakt Clos du Mesnil før, men aldri har jeg betalt for gildet selv. Heller ikke denne gangen. Det er 24 karats generøsitet som gjelder, og da blir man ydmyk. Men over til vinene. (Foto: Gunnar Karlsen)

Krug Clos du Mesnil 1982
Duft av utetørket klesvask, blomster, litt kaffe i en typisk Krug-stil. I munnen går assosiasjonene til kniplinger. Som så mange riktig store viner er den både frisk og rik på en og samme tid. Rett og slett en fantastisk vin - som jeg har smakt på samme adresse før.
Regulær størrelse - 75 cl.

Krug Clos du Mesnil 1985
Svært burgundersk på nesen, men etter hvert kommer det et mer typisk Krug-preg med treverk og kaffe fram under det burgunderske. Smaken er lang og intens - den lever videre i munnen (dvs. nesen) helt til det kommer en ny vin. At man skulle få oppleve dette en gang til!
Dette var definitivt en magnum - det noterte jeg.

Jeg var i Clos du Mesnil i 2001. Ikke store vinmarken, egentlig (litt over 7 mål), men som navnet tilsier inngjærdet, og ypperlig eksponert. 1979 var første årgangen av Blanc de Blancs herfra, og den ble lansert i 1986. Vinmarken har vært brukt siden 1698 da muren også ble ferdig.

1 kommentar:

Anonym sa...

82eren var en regular size. Odd

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...