lørdag 21. februar 2015

Krug med alder


Krug 1985 (Magnum)
Denne vinen og den neste var slanter jeg fikk da jeg kom forsinket til selskapet grunnet en misforståelse. Dette var nok den vinen som hadde blitt varmest i mitt fravær. Man fornemmer at det er en flott vin, men som den framsto for meg var den litt lapp og slapp.

Krug 1981 (Magnum)
Frisk duft av tørket aprikos, i munnen er moussen avdempet men vinen har spenst og intensitet i fullt monn. Ettersmaken sitter lenge. Kraft, eleganse og harmoni. Det er en svært flott vin. Minnerik.

Krug 1966
Korken måtte trekkes ut, og dette har blitt en stille vin. Men stillest vann har dypest grunn - det kan i alle fall gjelde for modne champagner av dette kaliberet. Dufter malt og høy, og det jeg kjenner igjen som Krug-preget (en blanding av røyk, kaffe og nøtter). Det er mye liv igjen i vinen, og den har en harmonisk kraft som gjør enhver vinkjenner andektig.

(Foto: Gunnar Karlsen)

1 kommentar:

Einar sa...

Krug 1985 ble servert i min 40-årsdag på hytta og jeg hadde bedt folk ta med glass. Sistemann som ba om Krug 85 kom med et tannglass ;-).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...