tirsdag 10. juni 2014

Røde burgundere

Det var ikke mange røde burgundere i Grieghallen i april, men her er de jeg smakte på rangert fra nord mot sør i geografien.

Lucien Le Moine Gevrey-Chambertin Les Cazetiers 1er Cru 2010 kr. 750
Dessverre - nå er det bare 2011 som står i listene. Vinen jeg smakte var slank og intens, med jord og mineralitet og krydder. Renhet er et kjennetegn. Rett og slett en ypperlig vin - men til en stiv pris. Selv har jeg 2009-årgangen i kjelleren - og den betalte jeg ca. 200 kr mindre for.

Dom. Daniel Rion Morey-Saint-Denis Vieilles Vignes 2009 kr. 350
En svært aromatisk vin som dufter av rødfrukt, krydder og noe vanilje (fat). Da jeg smakte den var prisen 507,20 kroner. Men den nye prisen er fornuftig, og gjør denne vinen til et godt kjøp rett og slett i det hysteriske burgundermarkedet vi har. (Landsbyen får pryde innlegget.)

Hudelot-Noellat Chambolle-Musigny 2011 kr. 450
Denne vinen er utsolgt fra importør, dessverre, selv om prisen var stiv. Det sier mye om burgundermarkedet. Vinen var lekker - som slike i strukturen. Aromatisk og flott, men som nevnt litt stivt priset.

OK, til sist en Beaujolais som ikke passer inn noen andre steder heller:

Villa Ponciago Beaujolais Village 2012 kr 325 (Magnum!)
En magnum Beaujolais? Hva er markedet for det? Representaten for importøren hevdet at det ikke var noe problem. Duft av jordbær, med overraskende godt bitt i munnen. Matvennlig stil, vil jeg hevde. Det er en tradisjonell produsent - ikke noe karbonisk maserasjon her. Jeg var ytterst skeptisk, men dette var slett ikke ille.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...