torsdag 23. februar 2012

Weinbach

Weinbach er en produsent jeg ikke hadde smakt viner fra på ganske lang tid. De har kjørt streng biodynamikk, og mange har ment at vinene hadde blitt i overkant opulente. Kanskje var det årgangene, men disse tre vinene tyder på at man bør være åpen for at Weinbach igjen er blant produsentene man må regne med fra Alsace.

Riesling Reserve 2010 (Weinbach) kr. 199,90
Frisk og ren Riesling-duft, appelsinolje med sitron, flott munnfølelse og godt grep - hvilket vil si god struktur. Svært god vin, som trolig vil stå seg men noen års lagring - men som drikker svært godt nå. Rett og slett overraskende god!

Riesling Grand Cru Schlossberg 2010 (Weinbach) kr. 289,90
På grensen til reduktiv på nesen denne - men så er den vel også laget for lagring. Flott vin, med svært markant syre. Jeg vil si at den "vanlige" utgaven var i bedre balanse på dette stadiet, men det er denne utgaven som er den "seriøse". (Bildet: Schlossberg!)

Gewurztraminer Grand Cru Furstentum 2008 (Weinbach) kr. 432
Denne vindruen er ikke helt min greie. Jeg har smakt lagrede utgaver som ikke dufter av mormors badesalt, men altfor mange gjør det. Syresvake og emment aromatiske. Det var redegjørelsen for mine fordommer. Så hvordan var nå egentlig denne? Den var druetypisk - men med svært god syre i bakgrunnen. De som er redde for "flabby" Gewurztraminer har lite å frykte fra denne vinen.

Konklusjonen? Som nevnt innledningsvis: Weinbach er igjen en produsent å regne med!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...