fredag 17. februar 2012

Medlem av den mektige fiffen

Grip dagen! I dag ble jeg medlem av den mektige fiffen - i hvert fall i følge Bergensavisen (foreløpig ikke på nett). Latterlig? Selvsagt. Verken makt eller fiff passer på meg - men jeg passet inn i saken, og hva er så saken? (Illustrasjonen: vår modell av utbyggers planer for en total omforming av Skjoldnes).

Det som har skjedd er åpenbart at avisen har fått en drittpakke. Utbyggeren, Skjoldnes Utvikling, har nå behov for å få fokus bort fra det saken gjelder - en ekstrem fortetning i et område som ikke passer for det, og noe jeg har skrevet om her før.

I denne fasen gjelder det å diskreditere de som går i mot planene, for det står om store gevinster for disse folkene. Noen av naboene her er vellykkede forretningsfolk, og det er det pakken har fokusert på, og siden jeg har markert meg mot planene i media ble også jeg med på oppslaget.

På forsiden: "Fiffens utbygingsprotest". Jeg bor i Valhall Sameie - nærmeste nabo til planene, og husene her er tomannsboliger på ca. 130 m2, og tettliggende eneboliger på ca. 155m2. Ingen rimelig definisjon av "fiff" passer på oss her. Inne i avisen er overskriften "De mektiges boligprotest" - og der er det bilder av fem personer, deriblant "filosofiprofessor Skilleås".

Merk dere 17. februar 2012 - det var den dagen filosofiprofessorer var mektige!

Jeg har ledd i hele dag, og alle jeg har vist dette til har ledd - noen så tårene trillet. Men det hele er også tragisk. Tragisk for Bergensavisens forsøk på å fremstå som en seriøs aktører i bypolitikken, og tragisk for de som har solgt inn denne pakken: de kunne faktisk ikke finne noe verre om noen av oss som er mot enn at noen av oss har lykkes med det vi har holdt på med.

Hvordan kan jeg vite at det er en drittpakke? Det kan jeg selvsagt ikke vite - og avisen oppgir ikke sine kilder. Men den bærer alle kjennetegn: anonyme kilder med agg mot noen av de nevnte naboene, og så den personlige vridningen med dyp appell til folks fordommer.

Utbygger har interesse av å få oppmerksomheten bort fra en dårlig sak. Da må oppmerksomheten bort på personer, deres motiver, og øvrige levnet. Det er usaklig. Det er i grunnen det beste som kan sies om denne vinklingen. Ja, og at den muligens selger noen aviser.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...