tirsdag 21. februar 2012

Tissot

Nei, jeg har ikke begynt å skrive om ur! Det jeg har på armen har samme navn som en vinprodusent fra Jura i Frankrike, og det er noen av dennes viner jeg omtaler her - og et par andre fra samme område helt på tampen.

Det er mange entusiaster som har vært, vel, entusiastiske når det gjelder disse vinene - men ikke jeg. For meg har de vært for sære. Mer interessante enn gode, for å si det slik. En dag i februar fikk jeg smake flere av dem i rekkefølge. Ble jeg "omvendt"?

BBF Crémant du Jura (Tissot) kr. 209
Vi starter her med en musserende vin fra denne adressen. God mousse, festlig nok, men ikke det jeg regner som en seriøs vin. 100% Chardonnay.

Arbois Chardonnay 2010 (Tissot) kr. 189,90
Deilig ren og steinete duft, et lite preg av sitronterte, snev av eik og vanilin, og fast i ettersmaken. Svært god vin til denne prisen.

La Mailloche Chardonnay 2007 (Tissot) kr. 229,90
Gyllen, rund, litt "oksidert stil", et dypt vokspreg. Litt fast i munnen. God vin - om man tåler det oksiderte preget bedre enn det jeg gjør.

La Mailloche Chardonnay 2008 (Tissot) kr. 229,90
Flott og stilig duft et sted mellom stikkelsbær og rabarbra. I munnen er den svært intens - såpass at den svir litt. I overkant intens for meg - men duften var nydelig.

Sursis Chardonnay 2008 (Tissot) kr. 229,90 (Spesialimport)
Dufter et sted mellom "flor" og Puligny, "oksidert stil", syren er svært intens i munnen - og den henger godt i. Ikke helt min type vin - om den finnes da.

La Tour de Curon Chardonnay 2007 (Tissot) kr. 639
Dyre dråper dette. Aromatisk, med kompleks duft av moden champagne uten bobler - og en vokspreget finish. Interessant vin - og kanskje blir den bare bedre og bedre? Kanskje.

Savagnin les Bruyères 2010 (Tissot) kr. 289
Litt restsødme i denne vinen på Savagnin og Traminer. Sopparomaer i munnen, flott og balansert. Jeg syntes flere av vinene over var litt i overkant brutale i munnen, men denne er fin og velbalansert.

Côte du Jura Fleur de Marne En Chalasse 2005  (Labet) kr. 229,90
Dufter vin claire, mer vokspreget enn noen av vinene over. Syren stikker seg litt ut i smaksbildet - så ikke helt integrert. Grei vin.

Det var mange svært interessante viner, jeg var glad for å ha fått smake disse vinene i kontekst, og konklusjonen var vel at Arbois var etter min gane den beste i forhold til prisen.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...