søndag 3. mai 2009

Noen viner


Syv personer var samlet rundt bordet på lørdag med noe å spise og noen viner. Som vanlig er for meg så er disse "smaksnotatene" mest for impresjonistiske flash-backs å regne. Jeg var vert, laget mat, åpnet viner, trøstet barn, smakte vin, serverte mat, la barn, slapp inn katten, osv. Og tok ikke noen notater. Det er derfor ikke videre til presisjon å snakke om i notatene.

Lanson Gold Label Champagne 1996
Syrlig, solid, og med gule frukter. "In a good way", som en sa. Det er ikke lenge siden denne var på polet, og jeg kjøpte selvsagt for lite av denne. Siste flasken.

Larmandier-Bernier Champagne BdB 1998
Et helt annet dyr. Modne epler, hint av eik, og ganske bitter i ettersmaken. En mye mer åpen og generøs champagne, men etter den forrige virket den ganske ufokusert på meg.

Weissenkirchener "Achleiten" Riesling Smaragd 2005 (Prager)
Ganske tropisk på duft, og virker litt ufokusert og diffus til å begynne med. Syrene slår ikke så lett gjennom, så den passet ikke så godt som jeg hadde håpet til forreten. Men med tid i glasset strammer den seg opp, og mineraliteten - særlig - kommer klarere til uttrykk. Mine gjenværende flasker skal få ligge til "oppstramming". Jeg har fremdeles kullsviertro på vinmark og produsent.

Chablis Grand Cru Preuses 1999 (Dauvissat)
Strålende vin, med honning og sjø, lengde og intensitet. Svært bra for årgangen, og mye mer utviklet enn min ene flaske som ble drukket for mindre enn et år siden.

Riesling Cuvée Frédéric Émile 1998 (Trimbach)
Honning og firne, men i en harmonisk sammenstilling. Viskøs, og aromatisk. Dufter som en søt vin, men er helt tørr. Litt delte oppfatninger, der en mente at den var for kort. Men noen av oss var svært entusiastiske.

Château Gruaud Larose (St. Julien) 1989
Svært aromatisk, blyantspiss og grønn paprika, men følger ikke helt opp i munnen. Blir for søtlig - balansen er ikke helt på plass. Litt løs i fisken, rett og slett.

Clos de la Roche Grand Cru 2001 (Drouhin)
Kveldens vin for flere enn undertegnede, tror jeg. Helt på plass, ord blir fattige, og alt det der. Glad jeg har flere av denne.

Barbaresco 1999 (Bruno Giacosa)
Stramme saker, men flott. Utrolig flott. Kirsebær og roser, men med tid i glasset blir det svært mye tjære - "but in a good way". Flott vin, som trenger mer tid på seg.

Ganz á Siassa Schilcher Beerenauslese 2005 (Strohmeier)
Søtvin laget på Blauer Wildbacher, druen i de stramme rosévinene vi kjeller som Schilcher. Ble servert til Pavlova, med rips og kiwi. Dufter av rabarbra og nype, søt - men utrolig syrlig. Ikke for nybegynnere. Svært vellykket match - og jeg liker denne utrolig bra!

1 kommentar:

Ove Åsheim sa...

Jeg drakk Strohmeier Schilcher Beerenauslese 2005 på Cru for litt over en uke siden. Dette var mitt første møte med "søt" Schilcher. (Min mor ville nok fortsatt kalle denne for "sur").

Er enig i at dette er en fantastisk flott vin, men den krever høy syreterskel. Vi drakk den til en dessert med bl.a pasjonsfruktsufflè.

Generelt synes jeg ofte at søte viner fungerer best som en dessert i seg selv. Det er ofte smakselementer i desserten som overkjører nyansene i vinen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...