fredag 2. september 2016

Rullende design del 7 - BMW 2002

Det slo meg plutselig med stor kraft - jeg hadde ikke oppdatert denne serien i år (siste var vel VW K70 i desember). Og da jeg nettopp kom over noen bilder av BMW 2002 var tema gitt.

Og det måtte bli en oransje bil som prydet dette innlegget, for på mange vis var dette en en hot hatch uten Hatch (og oransje er en hot farge). Da VW kom med Golf GTI var malen - en rask, ganske rimelig og liten bil uten mye luksus - allerede etablert i markedet gjennom BMW 2002.

Denne serien med mindre BMWer ble utviklet som en krymping av firmaets Neue Klasse, og ble produsert fra 1966 og til 1977 (for 1502s del). Den første utgaven var en 1600-2, og først senere ble den til 1602. 2002 kom på markedet i 1968.

De litt større 4-dørs sedanene (1500-2000) og denne 02-serien etablerte BMW som det bilmerket det er nå. På 50-tallet var selskapet på konkursens rand, og disse to seriene konstruert av Wilhelm Hofmeister gjorde hele forskjellen på suksess og fiasko. (Han ga også navnet sitt til den karakteristiske knekken framover på bakerste siderute på alle BMWer - Hofmeister-Knik). Denne generasjonen BMWer - og videre i noen flere generasjoner - var også panseret foran nedre del av grillen, slik at bilene fikk et "foroverlent" preg. Omtrent som nesen på haien er foran kjeften. Sammen med nyregrillen - som var med fra starten - ga dette BMW en designsignatur som var lett å kjenne igjen, og som styrket det sportlige imaget.


Etter dagens standard var ikke motoriseringen spesielt sprek, men bilene var vesentlig lettere enn de er i dag, og i samtidens kontekst gikk 2002 som et olja lyn. Far kjøpte en 1800 (Neue Klasse) i 1972, og det var vel en av de siste som ble laget. Men han solgte også på si for firmaet som solgte BMW i Steinkjer, og vi lånte ofte en 2002. Det var alltid gøy! - men den ble lett sittende fast på vinterføre siden det var lite vekt over drivhjulene der bak. Det var ikke så gøy.

02-serien ble erstattet av 3-serien i 1975, og denne serien lever i beste velgående etter flere modellskifter enn jeg har oversikt over sånn i farten.
Så kortversjonen er: bilen som endret BMW fra fiasko til suksess, og som åpnet Hot-Hatch-klassen.

Når sant skal sies kom det også en Touring-versjon med stor bakluke, så selv ikke der var Golf GTI først ute. (se bildet under)



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...