mandag 20. april 2015

Vinsmaking med studenter - del II (Magnumtriks)

Her er andre delen av vinsmakingen med studenter 23. mars.

Jeg hadde også en helblind flight der vi bare fikk to karafler med hvitvin. Det var magnumtrikset igjen. Jeg vet jo at det er samme vinen, og jeg tømte klunk for klunk i hver sin karafel, så den ene var ikke første halvdel og den andre andre halvdel. Jeg skrev notatene rigorøst og etterretlig.

Første karafel med La Chablisienne Chablis La Sereine 2004 (magnum)
Reduksjon og flint (jern). Syrlig. Sitrus. Lang ettersmak - setter seg virkelig fast i munnhulen.

Andre karafel med La Chablisienne Chablis La Sereine 2004 (magnum)
Først litt blass, så kommer det mer sitrus og mineraler. Virker lettere og med mindre trøkk enn første karafel.

Jeg har før også opplevd å bli lurt selv av magnumtrikset. Vinen fra de to identiske karaflene framsto også denne gangen ulike. Kanskje det var de to vinene som hadde vært i glassene før som gjorde forskjellen? Den blasse utgaven kom fra den mye rikere Rieslingen i flighten før, mens det første glasset hadde hatt en elegant Sancerre. Uansett var det klare forskjeller som i mitt tilfelle ikke kunne tilskrives forventningen om ulikhet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...