mandag 13. september 2010

SN: Idig og Chevalier


Domaine de Chevalier 1999 (Pessac-Léognan)
Da den var ny imponerte den ferskinger innen vin: den var tett, fruktig og solid. Man skjønte at dette var store greier på grunn av "volum". Nå har den gått seg til. Den fikk stå en drøy time i karafel, og var ganske mørk på farge. Bare da jeg slo den over så jeg hint av bruning/murstein i fargespekteret. Duften er preget av sigarboks og tobakk, med undertoner av det fruktige. Den ligger klart på siden av de fruktige årgangene, og strukturen er grei men ikke imponerende. Avslutningen er god og lang. Årgangen har blitt beskrevet som "litt ranglete", men denne eiendommen har en tendens til gå "mot konjunkturene".

Etter at slanten fikk stå i karafel i kjøleskapet et døgn var det mest jordbær som preget vinen. Jeg skal ikke drøye resten av beholdningen så mange årene.

Gjenkjøp? - Ja.


Königsbach "Idig" Riesling Grosses Gewächs 2007 (A. Christmann)
Tidligere i år smakte jeg denne på en Pfalz-smaking jeg organiserte i Vitis. Da ble jeg skuffet, og tenkte at det hastet å drikke opp. Den virket blass. Men i går glitret den. Et svært tydelig grønnskjær på farge, duft både av epler og av lime, med mineraler og noe fennikel under. Frisk, fyldig og rettlinjet, med lang ettersmak.

Flott vin som det ikke haster å drikke opp.

Gjenkjøp? - Ja.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...