lørdag 4. september 2010

SN: Bobler og snerp


Pol Roger 1996
Boblene først. Denne vinen har jeg smakt ofte over en periode på flere år, og det er først de siste par årene den har kommet inn i "flyt-sonen". Den har vært innom mange rare faser, som oksidert eple, syremonster, øl og sagbruk. Nå: gyllen på farge, eplepreget syrlighet - friske, grønne epler og ikke noen melne greier, tørket aprikos på duft, og kremet mousse og meget god lengde. Glad jeg kjøpte to kasser av denne, og nå har jeg ingen hemninger med å ta for meg av lageret heller.

Gjenkjøp? - Absolutt! Pol Roger i gode årganger er ikke noe å stusse på.

Barolo 2005 (SUOI) kr. 249,90
Denne kjøpte jeg til lusne 165 kroner på Flesland i sommer. Vinen dufter kirsebær, lakris og ørlite av høstløv. Fin og fast, åpner seg i glasset. Ikke av de store. Årgangen har åpenbart seg best i La Morra, der denne produsenten holder til. Paolo Abbona har nettopp startet for seg selv, og vinene har gode priser i sine segment.

Mellomårganger, som 2005, er gjerne de beste når man vil knekke en flaske Barolo ung. Denne er ikke noe unntak.

Gjenkjøp? - På Flesland til 165: absolutt. På Polet til 250? Neppe.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...