tirsdag 7. september 2010

Hva sa jeg...


Jeg må bare innrømme det først som sist: jeg liker å få rett. Og jeg liker å være først ute med ting. I dag kan jeg ønske Dagens Næringsliv velkommen etter.

Saken gjelder sammenhengen mellom utbredelse av el-biler og strømforsyningen. Det sier seg selv at når andelen el-biler blir større blir også strømforbruket større. En enkel og oversiktlig sammenheng skulle man tro. Men her er myndighetenes ønsker om 200.000 el-biler innen 2020 og statusen på strømnettet i et markant misforhold.

I mars påpekte jeg at plug-inn hybrider som Opel Ampera (bildet) og andre snart blir lansert, og vil utfordre kraftforsyningen. I dag skriver Dagens Næringsliv om dette problemet.

Utfordringen som el-bilene står for skrev jeg først om i mai 2009, for dette er også en mental utfordring for mange. El-bilene har ikke null utslipp, for utslippene foregår bare et annet sted. Og når du kommer hjem med til plug-in hybrid, uansett hva den heter, og plugger den inn, går inn og setter på vaskemaskinen og begynner å lage mat, da blir det en betydelig utfordring for el-forsyningen i dette landet jo flere det er som gjør det samme.

2 kommentarer:

Stig sa...

Akkurat det har jeg også sagt. Dessverre bare sagt - ikke skrevet. I Norge kan man jo på sett og vis si at hybridbilene sørger for økt utslipp av vann - siden mesteparten av krafta fortsatt produseres med vann som grunnlag. Men hybridbiler løser ikke bilismens grunnleggende problem. Ok - Bergen får renere luft. Men køproblematikken og arealproblematikken er fortsatt den samme. Den varige løsningen på transportproblemet er flere arbeidsplasser og servicefunksjoner der folk bor - og bedre kollektivtransport. (Og kanskje mer bruk av sykkel - om man nå har trang til det utopiske......)

Ole Martin Skilleås sa...

Det er ulike versjoner av norsk forbruk av strøm, men det som produseres ut over eget forbruk blir eksportert til land som baserer seg på andre energikilder.

Slik sett er en økning i forbruket i Norge basert på alt annet enn vannkraft. Når hybridene kommer med støpsel vil nettet fort bryte sammen, og mitt poeng er at dette kan skje fortere enn man tidligere har sett for seg. Toyota, GM og Nissan/Renault har modeller som i løpet av et år står i norske utstillingslokaler og derfra og ut i de tusen garasjer er det kort vei.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...