mandag 6. februar 2023

Sør-Afrikansk sjarmør


La Motte Syrah Viognier 2016 

Denne vinen fra Sør-Afrika har en dyp ruby farge med fiolette reflekser. Nesen avslører intense noter av mørke frukter, som kirsebær og plommer, sammen med hint av lakris, eik og krydder. Smaken er kraftfull og fyldig, med rik sødme og velbalanserte tanniner. Fruktigheten fra Syrah blander seg harmonisk med den blomsteraktige aromaen fra Viognier, noe som gir en unik og kompleks smaksopplevelse. Avslutningen er lang og elegant, med ettertoner av tørket frukt og krydder. En fremragende vin som vil være en perfekt ledsager til sterkt krydret mat eller et deilig ostebrett. 

(Rent bortsett fra at dette ikke er mitt smaksnotat, men det som kom fra ChatGPT da den fikk oppdraget "Her er vinen du skal skrive et smaksnotat om: La Motte Syrah Viognier 2016 (South Africa)." Først hadde jeg spurt den om den kunne skrive smaksnotater av vin på norsk, og jeg fikk et bekreftende svar. Jeg redigerte teksten over minimalt, satte stor forbokstav for druetypene, for eksempel. Det er lett å se at notatet ikke er skrevet av meg, for jeg er sjelden eller aldri så ordrik - og mistenker de som skriver lange notater med alle tenkelige frukter, blomster, nøtter og urter for å drive med mye diktning. Nå slipper man å dikte, for ChatGPT kan gjøre jobben. Lurer på om noen vil oppdage forskjellen?) 

Jeg fikk forresten denne vinen i gave, og likte den. Notatet er slettes ikke så ueffent, faktisk, selv om betydningen av Viognier (5%) overdrives. Bildet er fra Winemag.co.za.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...