torsdag 2. juni 2022

Hardangerbonden sider


Dette skal ikke bli en vane, men jeg gjør et unntak og skriver smaksnotat om eplesider. Jeg ble sjanghaiet på polsmakingen i april, for på Nafstads stand sto også Hardangerbonden med bonden selv: Ingrid (se over. Bildet fra nettsiden deres). Litt mer om hvorfor de ulike produktene heter det de gjør finner du her

Hardangerbonden Eplesider Stora Marit 2021 kr 193

IPA-duft, og det er litt ølpreg i munnen også. Frisk stil, og litt grovere i profilen enn de andre siderne jeg smakte (se under). God intensitet, men har ikke presisjonen til Drengen. Henger godt i munnen, med litt snerp. Kanskje den mest matvennlige av disse. Laget med humle og champagnegjær (står det på VPs side, men med ølgjær hørte jeg fra bonden selv) på Aroma-epler. Sideren er å få på flere pol, blant annet tre i Bergen. Men i kjent Nafstad-stil er det ikke mulig å bestille. 

Hardangerbonden Eplesider Bonden 2021 kr 193

Dufter rød eple, og siden denne er laget på Rød Aroma er vel kanskje ikke det så overraskende. Den er mer "melen" på smak enn vinen under, mer avrundet en sideren under. Lang ettersmak, men heller ikke den presisjonen som sideren under kan by på. Finnes på en del pol, blant dem to i Bergen og tre i Oslo. 

Hardangerbonden Eplesider Drengen 2021 kr 192

Hvorfor denne koster en krone mindre enn de to andre, kan man lure på. Den er laget på Summer Red, som også er min favoritt eplesort. Den dufter og smaker eple. Ingen bombe. Bomben, som traff meg i alle fall, er den fine og intrense presisjonen i denne sideren. Så ren og tydelig som en vårdag ved Hardangerfjorden. Det er denne man MÅ ha, men jeg er så sjelden i Åsane og enda sjeldnere på Horisont der denne finnes. I Odda, som er polet nærmest Sekse der Hardangerbonden sider holder til, har denne på lager men ikke de to andre. De kan sin sider der inne i Sørfjorden og vet hva man bør handle inn. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...