torsdag 10. mars 2022

Ladoix og Pernand 2019


Maratray-Dubreuil Ladoix En Naget kr 367
Klar og presis duft i rødfruktspekteret. Klar og fruktig også i munnen. Noe eik og varme fra alkoholen trekker litt ned. Det er ikke voldsomt for mye, men litt. Lys og klar i stilen, og god pris. Men utsolgt. (Foto: Ole Martin Skilleås ⓒ)

Fin duft, god fylde, men denne mangler også litt presisjon i frukten. Den blir rett og slett litt diffus. Det lagrer kanskje vekk, men det er ikke min erfaring. 

Champy Pernand-Vergelesses Ile des Vergelesses 2019 kr 495

Det samme gjelder her: Det mangler fokus i midtpartiet, men her er strukturen åpenbar i siste del av smakskurven. Finnes fortsatt på flere pol, men jeg vil ikke anbefale den. 

Alle disse vinene fikk meget god omtale av de fleste journalistene jeg har lest, men med unntak av den første så imponerte de ikke meg. Når det gjelder burgundere, bør de helst ha både dybde og trøkk i frukten og presisjon på nesen. Det er kanskje vel mye forlangt, men minst en av de to - eller andre åpenbare og sjeldne kvaliteter - vil jeg gjerne se før jeg går til investering. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...