tirsdag 30. november 2021

Kjellerviner i november


2002 Cristian Senez Champagne CS73 kr 700

Tross alderen har ikke denne vinen vært særlig lenge i kjelleren min, og den er fortsatt å få. Da jeg så inn i vinskapet (eller toppen av isfjellet, som jeg av og til kaller det) og skulle ha vin til stekt piggvar med soyasmør, stekt bacon, rotmos og sukkererter var det denne som pekte seg ut. Den har fruktighet og et trøkk som matcher det solide i maten, men også finesse til å gi de sartere tonene i fisken et passende følge. På nesen er det tørket aprikos og honning som spiller melodien, og i munnen er det en dyp fruktighet med tydelig modning som holder rytmen. Kort og godt en meget tilfredsstillende matchampagne. 

Gjenkjøp? - Ja. 

2015 Jean-Yves Devevey Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc

Dette er en vin jeg har kjøpt i mange årganger, og som uten unntak har vært et godt kjøp. Den forrige flasken jeg smakte, for omtrent et år siden, ga jeg god men ikke særlig fyldig omtale. Dette smaker stort sett som det skal, med sitrusfriskhet, fylde og preg av fat, men den henger ikke så godt sammen som mange andre årganger. 2014 var litt spesiell med sin fokuserte intensitet, og mine gjenværende flasker har jeg lagt bort for noen år, men denne ble litt for ubalansert i retning fat og fedme. 

Hvite burgundere er en svært dyr og upålitelig (premox) kategori med viner, men samtidig etter min mening den beste når de innfrir. (Apropos prematur oksidering: Les denne artikkelen fra 2006.)

Løsningen for meg har vært å kjøpe i lavere prisklasser og drikke de før klageretten går ut, og da er denne cuvéen perfekt. Men kanskje ikke i denne årgangen. (Kostet ca. 300 kr)

Gjenkjøp? - Neppe. 

2018 Château Haut-Monplaisir Cahors Tradition kr 225

Meget mørk, som man venter seg av en slik vin. Det man ikke venter seg, er en fruktig og imøtekommende vin. Men det er det. Strukturen er der, men den støtter opp under heller enn dominerer frukten og fylden. Det blir mest i ettertenksomheten at man merker tanninene og fastheten, for det er frukten og den smidige harmonien som dominerer nå. Og den er meget forførende og dessuten matvennlig. Det sier seg selv at vinen ikke har vært så lenge i min kjeller, men desto hyggeligere da å kunne si fra om at denne fortsatt er å få på noen spesialpol. Frukten er modne bjørnebær av den typen jeg brukte å plukke på tur over jorder og gjennom skogholt i Warwickshire noen somre for tretti år siden - ikke det slaget jeg plukket ved Hardangerfjorden mange år etter det. 

Gjenkjøp? - Oh yes!

2010 Georg Mosbacher Forster Freundstück Riesling Großes Gewächs

Dyp gyllen. På duft er det først litt petroleum, men det blåser av etter hvert. Da kommer det litt syrlige appelsiner, noe honning og knuste eplesteiner. I munnen er det bra med både frukt og syre, men den virker ikke helt optimalt integrert per i dag. Dette er jo en bejublet årgang, men det vil nok ta litt tid å få den vel integrert. Tror jeg lar mine andre flasker få litt mer tid på seg. (Kostet mindre enn 300 kroner)

Gjenkjøp? - Ja. 

2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Saint Georges

Skikkelig mørk, men klar. Aromabildet fikk flere til å gå i retning Piemonte. Sure kirsebær, et hint av underskog og faktisk litt lakris. I munnen er den ikke helt integrert. Heldigvis er det nok frukt til å love en fredelig og harmonisk ende på den pågående borgerkrigen der også alkoholen har en litt for fremtredende plass i øyeblikket. Årgangen er jo på den overstrukturerte siden, men her er det bra med frukt. Chevillon bruker å få til det. (Kostet litt under 600 kr) (Bildet: Chevillon)

Gjenkjøp? - Ja. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...