tirsdag 27. juli 2021

Kjellerviner i juli - del I


2008 Gatinois Champagne Grand Cru Brut Millésimé

Dette har vært en av mine beste champagnekjøp, både denne årgangen og de tidligere jeg har hatt. Nå er det vanskelig å få tak i denne produsenten, for det er helt tomt på Vinmonopolet til tross for at de fortsatt finnes på Moestues hjemmesider. Nok om det. Denne siste flasken min, kjøpt for 482 i 2014, var fenomenal. Gyllen med et tydelig rødskjær. Meget god frukt, rik men frisk, og lang ettersmak. Aprikos, honning og bakt sitron på nese og på smak. Smidig, frisk og rik. Gikk virkelig perfekt til laksetartar med vaktelegg.

Gjenkjøp? - Kassevis!

2010 Dönnhoff Hermannshöhle Riesling Großes Gewächs

Lys på farge, med et meget tydelig grønnskjær. Det er ikke ofte at hvitviner er såpass grønne som dette. Men det grønne går ikke inn i smaksbildet. Det er Honning over lime, med et generelt blomsterpreg som ofte indikerer opprinnelsen i Nahe. En svært delikat og kniplingeaktig vin som også går bra til mat. Tysk GG leverer varene. Så til de grader!

Gjenkjøp? - Definitivt. 

2005 Domaine Rion Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Argillières

Fortsatt mørk til en så gammel burgunder å være. Duften er enorm, til å slå deg ut. Jeg kunne ikke holde tilbake et "wooooooow." Her var det orientalske krydderier over en mineralsk kjerne, godt med frukt og kirsebær. I munnen råder harmonien, og frukten har dybde. Lengden er enorm. Dette er en av de beste burgunderne jeg har drukket på lenge, og det fra sølle Nuits-Saint-Georges. Jeg har kanskje drukket bedre burgundere, men de er få. Kjøpt for fattige 570 kroner i 2007.

Gjenkjøp? - En kasse!

I det hele tatt ser det ut til at jeg har vært heldig med disse innkjøpene også. Synd man ikke vet i innkjøpstidspunkt hvor vellykket vinen er når man skal drikke den (det er denne etterpåklokskapen "gjenkjøp" viser til), og ei heller hvordan importøren stiller seg til de ulike produsentene. Hadde jeg hatt kunnskap om begge, hadde jeg hamstret Gatinois. 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...