tirsdag 22. oktober 2019

Produttori del Barbaresco - del 5 (2007)

Da denne årgangen ble sluppet hadde jeg hoppet av Produttori-kjøret. Mine siste investeringer av vinmarksvinene ble gjort med 2004-årgangen. Vinene fra Produttori ble sterkt promotert av innflytelsesrike norske journalister, men jeg hadde opplevd at vinene etter tid i kjelleren ofte tok en veg jeg ikke likte. Nå, med litt alder, får vi se om jeg hadde gjort en tabbe. 

Produttori del Barbaresco Barbaresco Pora 2007
Litt sur-syrlig duft med generell rødfrukt, epleskall og surmelk. I munnen tørrer den merkbart selv etter 12 år. Det helt klart den vinen jeg likte minst av disse 2007-erne.

Produttori del Barbaresco Barbaresco Montefico 2007
Litt avdempet duft sammenlignet med de to andre - jeg begynte å mistenke snik-kork, men det tror jeg egentlig ikke er tilfelle.* Det kan kanskje anes noe kirsebær på nesen, hvis det ikke er bare innbildning da. I munnen er den fin, lekker og syrlig. Den tørrer kraftig, som man kanskje kan vente. Ganske sikkert den minst utviklede av disse tre. Kanskje den vil skinne om ti år - eller kanskje den har blitt til svindyrt pølsevann som mye annen Barbaresco. 

Produttori del Barbaresco Barbaresco Pajè 2007
Dufter varm murstein, og den er rund og moden i munnen. Lekker vin, og den klart beste av disse tre. Ganske sikkert den jeg minst sannsynlig hadde kjøpt dersom jeg hadde kastet meg på kjøret igjen med denne årgangen. Goes to show!

Jeg kjøpte en kasse av den basale Bararescoen i 2010-årgangen, og har ennå ikke angret det. Tvert om! 

* - Snik-kork er en så liten påvirkning av TCA 2-4-6 at man ikke får den kjente aromaen av våt papp og muggen kjeller, men den kverker frukten og gjør vinen svært skuffende. Lar man den stå natten over, vil det være full pakke med våt papp og det hele. For å oppdage dette bør man kjenne vinen fra før, eller ha god nok kjennskap til hvordan en slik vin egentlig skal være (som oftest: betydelig mer aromatisk og fruktig enn denne vinen fremstår). 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...