torsdag 28. februar 2019

Kjellerviner i februar - del II


Mørk til Nebbiolo å være. På duft er det mest kirsebær og noe møbelpolish. I munnen smidig og fruktig - særlig til Nebbiolo å være. God intensitet, og merkbare men myke tanniner. Meget god lengde. Svært god matvin. Stilen virker ganske modernistisk. Jeg tipper det er barrique heller enn botti, men jeg har ingen aksjer i akkurat den striden. En ny produsent for meg, men et meget hyggelig bekjentskap.

Gjenkjøp? - Det var en gave, men jeg kjøper gjerne dette.


2011 Jean-Yves Devevey Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc
Dette har vært en fast gjest i min kjeller, og den har gitt meg stor drikkeglede til en grei pris. Den har også vært konsistent i årgang etter årgang. Men nå var det visst slutt. Her var frukten kjørt. Først mistenkte jeg først snik-kork, men med to flasker smakt med samme resultat tippet sannsynligheten over til dårlig årgang og for stor elde.

En uke senere: rester av flaskene ble stående, og en av dem fikk etter hvert plass i kjøleskapet. I går kveld prøvde jeg vinen igjen, forberedt på å slå den ut. Men den hadde livnet til, og fremsto som en fin moden burgunder. Den fremsto som godt over det nivået man kan vente, og hadde tertiæraromaer og fin spenst. Jeg er spent på neste flaske som nå venter på tur. 

Gjenkjøp? - Ja. 

2009 Nicolas Rossignol Bourgogne Cuvée L'Héritière
Fin, men ikke spesielt presis, rødfrukt på nesen. God intensitet og harmoni i munnen, og smakskurven er rett og med god lengde. Dette er en meget god vin for nivået.

Gjenkjøp? - Ja. 

2005 Domaine de la Solitude (Rouge)
Denne vinen er nå ikke i flytsonen. Klassisk rød bordeaux uten de store fakter eller de mest imponerende egenskapene, men en solid matvin. 

Gjenkjøp? - Tja. Spørsmålet er om det er verdt å vente nesten femten år.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...