fredag 18. mai 2018

Rosévin


Duft av nype og rips. I munnen er den fruktig og frisk. Meget god vin til en meget god pris, og etter min mening et knallkjøp. Kun 11,5% alkohol på denne Pfalz-vinen som er å få på alle pol i Kategori 4 og oppver. 164 i tallet. 

Nå smakte jeg den, som de fleste andre viner jeg omtaler utenom Vitis-smakinger og kjellerviner, på Vinmonopolets smaking i Grieghallen. Jeg skal helst ha smakt en vin i heimen før jeg virkelig vil gå god for den, og denne kjøpte jeg inn for dette formålet. Den er kanskje et hakk mer fruktig enn Il Mimo, men også mindre elegant og rettlinjet. Jeg foretrekker Il Mimo, men prisen på denne er betydelig bedre. Skal jeg ha en rosévin å dvele ved, er Il Mimo valget tross de 43 kronene i pluss. Som terrassevin er denne helt super, og prisen er god. Men denne trenger å være kjølig for å ha balanse. Il Mimo blir bare mer elegant og mer intens med tid i glasset og høyere temperatur. 

Jeg er overrasket over at ingen (?) andre har gitt denne vinen god score og anbefaling. Kan det være fordi den har fulgt polets nye forordning om å tappe flaskeviner under 150 kr. på plastflaske? Da får vinen uomtvistelig et kjipere image. Ingen vil selvsagt innrømme noe slikt. 

Rosé fra Romania. Jeg kan kun huske å ha smakt en slik vin før, på en vinbar i Soho i London, og den var fortreffelig. Jeg ble nærmest kastet inn for å smake vinene fra Bogdan helt på tampen av polsmakingen i april. Denne var balansert og fin, men ganske understated. Men kanskje temperaturen ikke var helt rett? 

Som vinen over er det 100% Pinot Noir, men denne kommer fra området ved Constantia ved Svartehavet. Jeg kan dessverre ikke se at den er verdt prisen - gitt det etter hvert omfattende tilbudet av rosévin på polet. Det er kun kunder på Gjøvik som finner denne i hyllene. 

1 kommentar:

Håvard Flatland sa...

Eg smakte og likte også denne Janson Bernhard roséen! Eit svært godt kjøpt til prisen. Hakket meir interessant (og litt dyrare) var Biscaya Rosé frå Heidi Schröck. Eit kjærleiksbarn av forbodne kjensler mellom cab sauv, merlot og pinot noir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...