fredag 22. januar 2016

To franske

Det går grenser for hvor lett det er å lage kategorier for smaksnotater. Her har det blitt to franske viner til overs som må tåle å stå sammen selv om de er svært så forskjellige.

Pol Roger 2006 Brut kr. 490

Jeg holder en knapp på Pol Roger. Min erfaring er at de lager flotte og pålitelige champagner til en i-den-store-sammenhengen gode priser. Denne utgaven er litt tilknappet ennå, men en sylskarp, flott, fersk og eplete årgangschampagne. Lang ettersmak. Jeg ville nok gjemt denne unna i kjelleren noen år. Jeg har fremdeles et par flasker igjen fra de to kassene jeg kjøpte med 1996-årgangen.

Lucien le Moine Arioso Châteauneuf-du-Pape 2010 kr. 1300

Du leste ikke feil. Denne vinen koster tretten hundre kroner flasken. Lenken leder til 2009-utgaven, men jeg tipper det er 2010 som gjelder. I alle fall er dette en vin det er lett å skrive notat om. Den tar alt helt ut. Volumknappen, bassen og alt annet skrus i beste/verste Spinal Tap tradisjon til 11. Det er rett og slett voldsomme greier.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...