lørdag 16. januar 2016

Kjellerviner i januar - del I

Med lang nyttårshelg og greier blir det vel flere kjellerviner i januar enn i gjennomsnittsmåneden, så derfor kommer det en tidlig utgave - omtrent midtveis - av kjellerrapporten. 

2002 Lilbert-Fils Champagne Blanc de Blancs Brut Grand Cru Cramant 
Denne hadde jeg ventet meg mye mer av. Fremdeles lys på fargen, så den har ikke blitt dramatisk mye eldre skulle man tro. Duften er mest sitrus til å begynne med, men gir litt autolysepreg etter hvert. Syrlig, ja, men den gir verken fylde, fruktighet, eller noe annet. Svak mousse. Jeg håper det var en dårlig flaske. 

Gjenkjøp? - Nei.


2001 Giovanni Rosso Barolo Serralunga
Dette var dessverre den siste flasken. Kjøpte dem for 180 kroner i januar 2008. Fremdeles mørk. Duft av kirsebær og lær. Fast fruktkjerne som bare varer og varer. Solid matvin. Drukket til vertens selvskutte hjort.

Gjenkjøp? - En kasse!

2008 Weingut Allram Grüner Veltliner Eiswein 
Honning, friske ekotiske frukter, og en utrolig friskhet og en ettersmak som sitter lenge i. Her har det blitt en god del bunnfall, men det gjør jo ikke noe. En flott vin, og nå er jeg over halvveis i kassen jeg kjøpte julen 2010.

Gjenkjøp? - Hele kassen om igjen.

2009 Devevey Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc
Som alltid et sikkerstikk. Typisk sentralburgunder. Har ikke finessen og kompleksiteten til de beste, men tar det igjen på soliditet og pålitelighet. Og pris selvsagt. Glem ikke pris!

Gjenkjøp? - Jepp! 


2002 Karthäuserhof Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese #33

Fremdels lys - litt lysere enn et modent kornstrå. Duften er av skiferstøv, hvite blomster og regnvann. Og epler. I munnen er sukkeret fremdeles merkbart, men hovedinntrykket er av en lett, lekker og grasiøs vin. Som en ballettdanserinne. Jeg tror jeg skal la henne bli en god del eldre før vi fornyer bekjentskapet. 

Gjenkjøp - Ja. 

2004 Ratti Barolo Marcenasco
Alltid en pålitelig matvin. Fortsatt dyp rødfarge. Duft av fennikel og mørke bær. Solid fruktkjerne under de fine men faste tanninene. Denne vinen har alltid vært en fornøyelse.

Gjenkjøp - Absolutt. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...