onsdag 20. januar 2016

Meinklang rød

Meinklang Burgenland Red 2014 kr. 141

Dette er Meinklangs rimeligste rødvin, og som "kategori 6" den finnes på en del pol rundt omkring, men også andre pol - som det i Namsos og på Fagernes - har tatt den inn. Det er gode grunner til det. Duft av krekling og tyttebær. I munnen er den fruktig men lett, og i ettersmaken er den først og fremst tørr. Den egner seg derfor til peiskos om man liker friske viner, og til lettere retter burde den også fungere meget bra. Selv foretrekker jeg deres Blaufränkisch til 185 kroner. Denne vinen har en tredjedel hver av Blaufränkisch, Zweigelt og St. Laurent. Eksotiske varianter for de fleste av oss. 


Meinklang Graupert Zweigelt 2012 kr. 290 

Røde viner fra Østerrike er ingen omfattende kategori - verken i salg eller i folks bevissthet. De fleste vininteresserte eksperimenterer gjerne med noe nytt, men når prisen når opp mot tre hundre blir utforskertrangen noe mer begrenset. Det er synd, for denne vinen er både god og interessant. Duften går mot det jeg vil kalle "fjellbær". Tyttebær og krekling, kanskje. Både duft og smak slår meg som utpreget fruktig uten at den blir mindre fast av den grunn. Dette er en riktig nydelig vin som jeg forestiller meg ville passe svært godt til rype uten for feit saus. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...