mandag 30. juli 2012

Røverkjøp

Det er få vintyper det kan være så store prisforskjeller på mellom butikker i Frankrike og Vinmonopolet som bordeaux. På "mitt" supermarked i Languedoc, Carrefour i Balaruc, har det vært svært gode priser på noen bordeauxer. Så også i år.

Château Camensac 2007
Denne klokket inn til omtrent en hundrelapp (13 euro), mens 2006-årgangen kommer på 260 på VP. Både årgangen og slottet antyder vel tidlig konsum, noe mitt møte med en 1996-årgang bevitner. Blyantspiss, fin fruktighet, men litt skranglete i strukturen. Passet likevel knallgodt til entrecôte med poteter og salat. Som bildet tyder på gikk det med to flasker, og begge var i god form.

Château Cantemerle 2009
Den første av de to flaskene jeg kjøpte av denne vinen var i nesten for god form. Jeg fikk dem for 27 euro flasken, omtrent 200 kroner. Det var en grei pris. For et år siden fikk jeg 2005-årgangen for to euro mindre. Den var forbløffende utviklet, mens den første av disse var både gniten og snerpete. Tross lufting og en lang aften ble den lite annet enn stram og utilnærmelig. Litt solbær og grafitt ble det, men først og fremst et angrep på munnhulen. Og så 2009 som skal være så fruktig og Parker-vennlig!

Den andre flasken var mer imøtekommende. Kanskje var det nesten to uker på kjøkkenbenken som gjorde forskjellen? I alle fall var det en annen og mer behagelig opplevelse. Ikke noe her som tyder på at de er noe annet enn "underperformers" i konteksten til vinområdet og årgangen, men i forhold til prisen var det helt fabelaktig.

Clamery L'Arnede 2010
Denne vinen vet jeg lite om. Druene vokste like ved der vi bodde, og den sto på bordet som velkomst fra eieren av huset. Produsenten er samarbeidende kooperativer som har "Clamery" som varemerke. Vinen var god, det kan jeg si, overraskende god til og med. Fruktighet med et klart urtepreg, god struktur og lang ettersmak. Skulle jeg ta en tur i butikken for å kjøpe vin ville jeg ikke nøle med å foreta et gjenkjøp! (Men skulle de selge i Norge ville jeg foreslå et navnebytte for å unngå ufred).

3 kommentarer:

Brit Winnæss O'Neill sa...

Siden jeg studerte fransk (og franske viner :))på 80-tallet er både mine franskkunnskaper og min kunnskap om franske viner støvet ned sammen med årgangsvinene som ligger trygt lagret hos vinprodusentene i Languedocområdet. Nå har jeg kjøpt hus i Cabezac nær Bize-Minervois hvor jeg helårlig skal nyte mitt otium. Trenger desperat noen forslag til utmerkede lokale viner - både røde og hvite - for ikke å komme i forlegenhet når venner og familie kommer på besøk. Har du noen forslag? Mvh Brit :)

Ole Martin Skilleås sa...

Hei

Vi ferierer der - og bader hvert år like ved Bize. Men vi kjenner ikke de lokale vinene særlig godt - med noen få og tilfeldige unntak.

Vi kom til å spise i Bize i sommer, og kjøpte da en lokal vin som var svært bra. Chateau Cabezac Tradition 2007. Den var svært bra. Jeg har funnet dem på nettet, og jeg foreslår du tar en tur dit. De tar sikkert imot.

Kanskje vi treffes til sommeren? Vi kommer helt sikkert til området!

Brit Winnæss O'Neill sa...

Tusen takk for hjelpen! Som du sikkert forsto ligger min vinkunnskap i dag kun i hva mine vinkjennende venner utsetter meg for - og det er til tider herlige opplevelser uten at jeg et øyeblikk husker navn og årgang. Akk, nytelsen er vel allikevel den viktigste... Dere er hjertelig velkomne til La Maison, Lieu dit La Selette, bak restauranten med samme navn i Cabezac og altså på D5 med utsikt til Chateau Cabezacs vinmarker :) Har også rom, hjerterom og pøl ;)Mail: britw@free.fr. Tusen takk igjen! Mvh. Brit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...