tirsdag 31. juli 2012

Above Suspicion (DVD)

Lynda La Plante er en kvalitetsprodusent av krim der spenningen ligger vel så mye på det mentale planet som på action. Jeg har ikke lest noen av romanene, men mange av TV-produksjonene de har gitt opphav til har jeg fått med meg. Ikke minst gjelder det serien Prime Suspect med Helen Mirren i hovedrollen som Jane Tennison.

Denne TV-produksjonen ble da også naturlig nok sammenlignet med den velkjente serien, og den ble omtalt som dens 'younger, sassier successor'. Her er det en vesentlig yngre kvinne som står sentralt i politiets etterforskningsgruppe. Hun spilles av Kelly Riley, som helt klart er både (relativt) young og utvilsomt sassy. Riley er en god skuespiller, men jeg sliter med å tro på henne som politikvinne. Det er kanskje ikke noen ulempe, for en av trådene i fortellingen er at flere sliter med det.

Forbrytelsene som etterforskes er seriedrap på prostituerte som har felles MO, og her kommer en skuespiller i søkelyset. Det er Jason Durr, en skuespiller de fleste kjenner fra Heartbeat (eller "Hjartet på rette staden"), som spiller denne karen. Han dukker også opp i siste serien av Lewis, og jeg må tilstå at jeg har klassifisert han som just a pretty face. Ikke etter "Above Suspicion"! Det er Riley og Hinds som får navnene på omslaget, men det er Jason Durr som spiller begge av settet her.

Dette er veldreid og velspilt, men ingen whodunit. Jeg ser til min store glede at det er laget flere episoder med det samme teamet. Flotte greier!

Konklusjon - Klar anbefaling.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den har vel gått på NRK to ganger, senest i reprise i sommer. Svært bra, og jeg er enig i dine vurderinger. Kommer det mere, vil jeg prøve å få skviset det inn i min svært knapt tilmålte TV titting.

Odd

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...