fredag 21. august 2009

Chablis fra tanken


Onsdag smakte jeg et antall viner som kommer på "slippet" i september - og noen som ikke er på slippet. Et større antall importører viste fram sine ting. Jeg stoler ikke helt på min evne til å bedømme viner i slike omgivelser og under slike forhold, så de omtalene jeg gir vinene her kommer med et forbehold. Over tid vil jeg kanskje utvikle nok erfaring, men foreløpig kommer mine noteter med et eller flere forbehold.

På juli-slippet kom Domaine du Colombiers landsby-Chablis 2007, som jeg omtalte her på bloggen i mai. Nå kommer flere fra samme produsent. Guy Mothe begynte i det små, og bygde opp eiendommen gjennom oppkjøp over tid. I dag er det sønnen, Thierry, som driver de 33 hektarene og vineriet. De baserer seg helt og holdent på stål, og vinene framstår i en "ren" og mineralsk stil. For min del var det særlig 1er Vaucopin jeg falt for, og når prisen holdes utenfor: GC Bougros. (Bildet er av Dom du Colombiers vin, for det er den som er Berry Bros and Rudds "hus-"Chablis). Alle disse slippes på BU i september.

Petit-Chablis 2008 (Dom. du Colombier) kr. 149,90
Mer aromatisk og "dypere" enn det man vanligvis får i en Petit-Chablis, noe som kanskje skyldes at store deler av deres Petit-marker ligger på Kimmeridge-kalk? Likevel, ikke åpenbart Chablis slik den framsto for meg på onsdag.

Chablis 1er Cru Vaucopin 2007 (Dom. du Colombier) kr. 239,90
Kalkmineraler og sjø på duft. Aromatisk i en fokusert og "ren" stil. Utmerket fylde og fokus, med brukbar lengde. Klart min favoritt her - og til en god pris.

Chablis 1er Cru Fourchaume 2007 (Dom. du Colombier) kr. 239,90
Ikke så aromatisk som "broren", rundere i kantene og hakket mer viskøs. Mangler det klare sjøpreget til Vaucopin. Andre, presumptivt pålitelige smakere som var der, foretrakk denne. Jeg nevner det bare...

Chablis Grand Cru Bougros 2007 (Dom. du Colombier) kr. 339,90
Absolutt basen her, men også til en annen pris. Sjø, mineraler og fedme - uten å miste fokus. Svært lang ettersmak. Absolutt Grand Cru, selv om enkelte har tatt til orde for å degradere denne vinmarken. Etter denne vinen har de ikke noen god sak. Dette er en flott vin også i dag, i likhet med Vaucopin over.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...