torsdag 2. april 2009

1. april året rundt


I går var det 1. april, og mye tøys sto å lese i aviser, og etermediene lå ikke langt etter. Ganske rituelt etterhvert dette, men året rundt griper jeg meg i å sjekke datoen. For dette er jo så dumt at det umulig kan være framsatt i fullt alvor.

En slik hendelse kom under SVs landsmøte i Bergen nylig. Her kom det fram at i oppgangstider skal skattenivået heves, men i nedgangstider skal det ikke senkes. Offentlige utgifter skal bare økes. Økonomien går i faser med opp- og nedgang, det vet vi. Det nye var at SV har som mål at skattenivået til slutt skal bli 100%. Hvis det i en av fasene alltid skal økes, men ikke senkes i den andre, vil skatten til slutt komme på 100%. Det er jo ganske mye, og hvordan skal den økes fra det nivået? Det sier ikke SV noe om foreløpig.

Klarere kan det ikke sies at mitt gamle parti SV vil gjøre oss alle til Statens undersåtter. Lurer på om vi vil få noen ukepenger? Hvis vi ikke forurenser, og synger partisangene kanskje?

Dette var så utrolig at jeg tok meg bryet med å sjekke programmet, og det står svart på hvitt:

"SV vil derfor i nedgangstider ikke øke skattenivået, men heller øke bruken avoljepenger over offentlige budsjetter. I perioder med velstandsvekst vil SV øke det samlede skattenivået for å sikre satsing på prioriterte velferdsoppgaver som utdanning, helse, eldreomsorg ogsatsing på offentlig infrastruktur." (Arbeidsprogrammet vedtatt 2009, ss. 18-19)

1 kommentar:

♥♥♥♥♥ Jennifer™® ♥♥♥♥♥ sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...