søndag 26. august 2007

Lagring av vin - del 3




Bildet over er fra min egenbygde vinkjeller, som er mellom 80 og 90 cm. høy. Luken øverst til venstre er eneste tilkomst, og alt er bygd av en klaustrofobisk middelaldrende mann med ryggtrøbbel. Det er vel et mål på min vininteresse?
Jeg har vel allerede skrevet om de fleste typer vin som jeg har erfaring med å lagre, og som omfatter flest flasker i egen kjeller, men bortsett fra røde burgundere - som er en mystisk vintype - har jeg ikke dekket rødvin.
Bordeaux
- her gjelder det samme som ellers: god kvalitet fordrer lengre lagring, enklere typer er ofte gode rett fra produsenten. Det er også ulike produksjonsmåter som spiller inn i dag. Før var disse vinene - de beste, vel å merke, laget for å drikkes av neste generasjon. 1928-årgangen er legendarisk. De var sure, skrinne, og vanvittig tanniske i godt over 50 år. De begynte å røre på seg på begynnelsen av 80-tallet, og blomstret fra ca. 1990 og framover. De regnes nå av kjennere for å være de kanskje beste fra 1900-tallet.
Det beste med bordeaux er at det ikke er et drikkevindu. Det er mer som et panorama. Når vinene først har blitt drikkendes, er de det i lang tid. Men det lages modernistiske viner her i dag, som skal tekkes ganen til Parker. Det som var sant for 30 år siden er feil i dag. Bildet er komplisert, men jeg våger å skrive dette:
Rød bordaux
Enklere utgaver: har ofte godt av å vente de magiske 5 år etter årgang, holder til 10.
Kvalitetsviner:
Modernistiske: her er min erfaring svært begrenset, men noe det samme som over - holder vel noe lengre i gode årganger.
Tradisjonalister: 10-15 (avhengig av årgang), holder til 20-40 (kanskje mer).
Hvit bordeaux av tørr type
Her kjenner jeg mest Domaine de Chevalier. Etter en smaking i Vitis av viner helt tilbake fra 70-tallet, kan jeg si at de virker som de riktig åpner seg etter 15-20 år, og holder ??. Vet ikke. Man kan håpe at de har svovlet godt, at man selv vil leve lenge med spreke smaksløker, eller at neste generasjon blir vininteresserte.
Hvit bordeaux av søt type - Barsac og Sauternes
Smaker godt hele tiden, blir interessant etter 20 år, og holder vel omtrent evig - såfremt det er svovlet godt.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...