tirsdag 3. juli 2007

Viva Italia!


Naa er vi paa plass i Bologna, der vi bytter leilighet/hus med min gamle flamme Francesca og hennes familie. Det er ganske rart aa komme til den leiligheten der jeg forste gang kom som mulig svigersonn for 16 aar siden. Det gir grunnlag for noen kontrafaktiske spekulasjoner av typen "dersom x, hva ville min situasjon vart naa?" Det er naa Francesca, mannen Franco (fra en landsby ved Palermo, Sicilia) og sonnen Giovanni paa 2,5 aar som bor her naa. Begge foreldrene til Francesca er dode.
I alle fall har baade jeg og vi fire det greit her, selv om overgangen til over 30 grader er ganske merkbar. Etter at vi kom i gaar har vi tatt det med ro og "settled in". I dag var vi i Ipercoop og handlet noe grusomt. Mye godsaker: prociutto crudo, peccorino osv.
Det er en myte at Italienere har god greie paa vin siden Italia er et vinproduserende land i sarklasse. Her hadde de ikke skikkelige vinglass, for eksempel, og paa den ekstremt velassorterte Ipercoop hadde de lite vin i sarklasse - ikke saa mye som en flaske Barolo. Men Franco hadde satt igjen en interessant flaske til meg:
Cabernet Sauvignon Sicilia 2004 (Cossentino)
Dette er en IGT vin laget helt etter okologiske prinsipper. Den vant pris som beste vin i sin klasse paa messen Ecovino, og er laget av onkelen til Franco. Jeg drakk den i gaar kveld fra glass som er uegnet for vin - det er slike de fleste italienere har i husene sine, er jeg ganske sikker paa. Nok om det. Vinen duftet solbar og mynte, og hadde meget bra konsentrasjon for dette nivaaet. Litt blaafiolett paa farge. Kjolig frukt, og er klart europeisk i stilen - det er ikke noe "ny verden syltetoy" ved den. Lurer paa hva den ville koste i Norge? Dette hadde vart noe for min venn som importerer okologisk vin.
Det er mulig jeg faar smakt mer av Cossentinos portefolje. Franco skulle faa onkelen til aa sende alle vinene sine til en vinhandler her i Bologna, slik at jeg skulle faa smakt dem alle. Jeg faar se til uken. I morgen er det bading ved Ravenna paa programmet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir misunnelig av aa lese dette her jeg sitter i midten av Sahara og drikker Algirsk rodvin med hoyt syreinnhold (les: eddiksyre).

Eneste jeg slaar dere paa er temperaturen (50 C i skyggen).

God ferie.
Olav

Ole Martin Skilleås sa...

hei igjen!

Det er regn her naa, og det er det sikkert ikke i Sahara? Det gaar vel fort over. Vi ble sandblaast paa stranden i Ravenna i dag. Kraftig vind, og mye sand, gjorde at vi fikk gratis peeling sammen med badingen. Sandblaasing har dere vel kjennskap til i Sahara, mens bading er noe mer ukjent? Drikker naa paa en Grillo Sicilia hvitvin. Deilig duft av nyslaatt gress og lanolin, men smaken er noe under pari med bitterhet og et alkoholisk blaff paa tampen av smakskurven.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...