onsdag 11. juli 2007

Sicilia Nostra

Sicilia Merlot 2003 (Cossentino)

Den forste i stasjet som jeg fikk fra produsenten via forhandleren her i Bologna. Regnet med at denne var av mindre interesse for kjente i Norge siden den er den eneste av cuvéene til Cossentino som ikke er okologisk dyrket, saa derfor gidder jeg ikke dra den med meg til Bergen. Den dufter ganske likt en ost-side Bordeaux, syrlige plommer og blyantspiss. Den er frisk, men skjemmes fatalt av et alkoholisk varmeblaff paa tampen av smakskurven. En titt bak paa flasken forklarer saken: 14,5% alkohol. Det begynner aa narme seg portvin. Men det er mye stuffing her, og produktets kvalitet maa regnes som god - synd med smaken!

De to andre av vinene til Cossentino jeg har provd har vart mye bedre. Det er vanskelig aa vite om det skyldes dyrkningsmaaten, 2003 aargangen (men det er jo alltid varmt paa Sicilia), eller at druen mesker seg spesielt i dette klimaet.

En liten historie til slutt fra en Sicilianer: Vaar Herre har nettopp skapt Sicilia, og St. Peter innvender: „Men dette er jo vakrere enn Paradis! Det kan vel ikke vare meningen?“ Gud: „Bare vent litt, naa skal jeg skape Sicilianeren.“

2 kommentarer:

Anonym sa...

What a shame a cannot read Norwegian! I'd love to know what you wrote about your holiday...

Francesca (the Italian house exchanger)

Ole Martin Skilleås sa...

Just that it was very find indeed, and what a great idea it is to exchange homes. Also, it is easier to leave yours to people you know and trust! (But I didn't write the latter - mostly about wines, I'm afraid)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...