søndag 18. april 2021

Flott Nord-Rhône til grei pris


Colombier Crozes Hermitage 2019 kr. 270

Mørk, men med et lite fiolett skjær som sladrer om ungdom. Duften går i retning svart pepper, gasbind og mørke bær. I munnen er den saftig men fast, og har en solid fruktkjerne som holder stilen langt ut i ettersmaken. Tanninene merkes, men de er finslige og støtter godt opp under jobben med å følge ymse kjøttretter dit de skal. 

Vinen ble smakt i forbindelse med en online smaking i Vitis Bergensis som jeg arrangerte 21. mars. Jeg drakk den til middagen som ble ferdig like før vi gikk på luften, og smakte litt videre utover i smakingen. Resten ble stående til helgen etter, og den omtrent halve flasken sto seg meget godt også ved neste møte. 

Folk på smakingen hadde også smakt 2018-årgangen, og den var på ingen måte like vellykket. Der var alkoholen sjenerende. Det var en varm vekstsesong, og mange produsenter slet med å holde alkoholen under kontroll. Her er det ingen problemer, tross et høyt tall på flasken (14,2%). Vinen er å få på nesten alle pol (kategori 3).

For omtrent tyve år siden kjøpte jeg Crozes Hermitage ganske fast hvert år, men da var det Graillot som ble innkjøpt. Det var strålende viner som var ganske ekstreme som unge, men som med to-fire år i kjelleren ble ypperlige harmoniske viner. Særlig var det 1998-årgangen som imponerte meg, husker jeg. Men nå er Graillot ca. 60 kroner dyrere enn Colombier og mye vanskeligere å få tak i. 

Anbefales!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...