søndag 16. juni 2019

Nyetimber

Nyetimber Blanc de Blancs Brut 2009 
Lys, frisk, lett - med god mousse og stor eleganse. Nedsiden er at den er kort. 

Nyetimber Tillington Single Vineyard Brut 2013 kr. 1090
Lys, ren duft. Elegant og lett - eterisk. Strålende vin - men verdt godt over tusenlappen? Ikke med mindre du er en svært patriotisk og rik person fra England. 76 % Pinot Noir, og resten Chardonnay. 

Nyetimber er pionerene i engelsk musserende vin. I 1988 kjøpte et amerikansk ektepar eiendomen i Sussex, og plantet champagne-druer der. Vinmaker fra Champagne skaffet de seg også. 

Selv kjøpte jeg med meg Nyetimber fra besøk i England så snart jeg ble klar over at de fantes. Jeg tror jeg fikk med meg alle de første årgangene. De ble tatt for å være ekte champagne av alle de mest avanserte vinsmakerne jeg kjente. 

Fremdeles er dette flotte greier - men etterspørselen har økt betraktelig og prisene med. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...