fredag 16. september 2016

Kjøper du en Ford Ego eller en Ford Altru neste gang?

Den nye bilen vår har adaptiv cruise control, som betyr at den bremser ned for biler foran når de holder lavere fart enn den jeg har satt i cruise control. Den bremser også ned for fotgjengere og andre hindre jeg ikke har oppdaget på egen hånd.

Fine greier, men snart er dette omtrent like avleggs som dieselmotorer. Selvkjørende biler ruller på veier verden rundt allerede, og flere vurderer å sette slike i produksjon. Ford har som uttalt mål å bli ledende i verden på slike kjøretøy, og har i sine mission statements skrevet om transportløsninger heller enn biler. De har også gjort investeringer i selskap som er langt framme i teknologien som trengs. Det er derfor jeg har valgt Ford i tittelen på dette innlegget, for de fleste velger jo andre merker tross alt.

Min bil stopper for å spare fotgjengere jeg kan ha oversett. Det er jo greit. Det er få andre utfordringer i det scenariet. Men det er lett å se for seg at virkeligheten kan komme til å etterligne filosofien. Vil du aktivt ofre ett menneske for å redde fem andre? Dette er kjent som the trolley problem.

De som programmerer selvkjørende biler kan lett bli utsatt for denne utfordringen. Skal bilen svinge unna personer i veien og drepe den som kjører eller de som er i bilen?

Tittelen min speiler dette, for kanskje du som kjøper får valget. Kjøper du bilen som berger deg men ofrer mange andre, eller den som ofrer deg og dine passasjerer på fellesskapets alter?

For produsenten er spørsmålet: Hva setter du bak på bilen for å vise hvilken modell det er? De som velger å ofre seg selv vil neppe gjøre dette uten at alle andre får vite hvilke strålende og altruistiske mennesker de er. Ford Altru vil trolig få en meget tydelig og lett lesbar modellbetegnelse, for det er uimotståelig å signalisere at man er et flott og uselvisk menneske.

Men hva med Ford Ego?


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...