lørdag 18. april 2015

Vinsmaking med studenter - del I

23. mars i år ledet jeg en vinsmaking for filosofistudenter, og her kommer de første notatene derfra.

Første flight var halvblind - en champagne og en cava. Det er sjelden jeg drikker cava, så jeg fikk en av mine kontakter på Valken til å anbefale en for meg.

Equilibri Natural Funambul Brut Nature Cava
Dufter litt kjemisk, søtlig, og med preg av stikkelsbær med hyllebær. Sikkert god drikke, men sammen med en champagne falt den gjennom. Det var også et klart flertall i forsamlingen som foretrakk den andre vinen:

Lallier Blanc de Blancs Grand Cru Champagne 2008
Duft av gjærbakst, litt reduksjon (gummi), og modne epler. Ganske så kompleks nese, og kompleksiteten preger også vinen i munnen og i ettersmaken. Tilfredsstillende vin til en ganske så grei pris -  jeg ga 265 kr. for denne.

Den neste flighten skulle først og fremst illustrere to kjente hvitvinsdruer.

Prieur Sancerre 2013
En lett og lekker vin med duft av stikkelsbær, reduksjon og litt kalk. Dette er en av de mer dempede Sancerre'ene jeg har drukket de senere årene, men den var ikke dårligere av den grunn.

Battenfeld-Spanier Estate Riesling 2013
Hvite blomster og sitronterte på nesen. I munnen hadde den betydelig vekt og viskøsitet. Kontrasten med vinen over var meget merkbar

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...