onsdag 1. april 2015

Kjellerviner i mars - del II

2004 La Chablisienne Chablis La Sereine
Denne ble servert som et "magnumtriks". Første glass (der det hadde vært Sancerre): reduksjon og flint (som jeg egentlig vet er brent jern). Syrlig. Sitrus. Lang ettersmak, og den setter seg skikkelig fast i gummene.  Andre glass (der det hadde vært Riesling): først litt blass, så kommer det mer sitrus og mineraler. Virker lettere enn første glass, og det er mindre trøkk i dette glasset enn i det første.

Karaflene ble fylt opp "bit for bit" (ikke første halvdel i den ene, og resten i den andre). Glassene var tømt for vin før denne kom, men det er jo alltid litt som henger igjen. Kunne dette gi så store utslag?

1979 Château Lanessan
Servert sammen med 2009-årgangen av samme. Litt vandig kant og noe bruning, men ikke mye. Dufter varm murstein, tobakk, lær og litt høstløv. Vinen er i meget god form, og griper godt i munnen. Virkelig flott, og mye bedre enn den forrige flasken jeg drakk.

2008 Weingut Allram Grüner Veltliner Eiswein 
Som en student så treffende sa det: flytende himmel. Det er honning og sitrus, fantastisk fylde og lengde. To flasker på tampen av måneden. Nydelig vin.

2004 Georg Mosbacher Forster Pechstein Riesling Großes Gewächs
Til de som sier at GG ikke kan lagre: Hold kjeft! Dere prater tull. 11 år har denne fått, og den er knallbra. Duft av kalk, fennikel og mango. Intens, med vedvarende ettersmak. Satt som et skudd til bakt torsk med chorizo på en seng av potetpurré. 

Den siste av mine flasker fra denne årgangen, men jeg ser jeg har fem senere årganger. 

2007 Arlaud Bonnes Mares Grand Cru
Litt bruning i fargen, men flott på nesen. Jordlig duft, og en fylde, kraft og intensitet som klart varsler om Grand Cru nivå. Lang ettersmak, naturligvis. Tross alderen er det litt sous bois her, og lite eller intenting av den eikesniffen jeg mener å ha opplevd på tidligere flasker. En dypt tilfredsstillende vin. Heldigvis har jeg en flaske igjen.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...