lørdag 29. november 2014

Chablis 2011


 
Chablis har det blitt mindre og mindre av i min kjeller, og jeg kjøper nesten ikke disse vinene lenger. Jeg har kommet til at jeg liker dem best utgamle, det vil si gjerne over femten år gamle, eller ferske. De under her er ferske nok, og absolutt gode nok, men jeg har nok.

La Chablisienne Chablis Cuvée La Sereine 2011 kr. 175
Her dufter det sjø og fjære, det er god syre i vinen og balansen er meget fin. På toppen av disse gode nyhetene er den greit priset og å finne på mange pol - i Kategori 5. Det notatet jeg gjorde meg der og da (Grieghallen i oktober) var: "Chablis kan gjerne være sånn!"

Duplessis Chablis Premier Cru Vaugiraut 2011 kr. 240
Litt sjø, sitrus, god fylde og en meget god vin dette også. I butikkategori 6, så den føres i de største polene i byene. Denne produsenten har blitt mer pålitelig etter et generasjonsskifte, men det kunne være litt hit and miss under gamlefar Duplessis.

La Chablisienne Chablis 1er Cru Mont de Milieu 2011 kr. 560 (i magnum!)
Her er vi et godt hakk opp i kvalitet, og flaskeprisen er omtrent 100 kroner over. Det merkes først og fremst i fylde og intensitet. Dette er en herlig vin som har alt Chablis skal ha - men den er bare på Bestillingsutvalget. Det er bare fire butikker i landet som fører den, og ingen i de større byene.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...