fredag 31. januar 2014

Kjellerviner i januar

2004 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains
Ganske lys på fargen til denne vinmarken å være. På duft er det et umiskjennelig 2004-preg med noe i retning rabarbra/rødbeter som kjennetegn. Det totale smaksbildet er mer sylig og spisst enn man er vant til fra denne vinmarken. Likevel er det ikke noe å utsette på vinen, annet enn at den er mer utpreget 2004 enn NSG, Vaucrains eller Chevillon. Min nest siste flaske av rød burgunder 2004, og det kan forsåvidt være greit.

1997 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904
Kort notat: korka. Innenfor 5-årsregelen, så jeg burde kunne få pengene tilbake. (Det gjorde jeg)

2005 Jean-Yves Devevey Bourgogne Hautes-Côtes de Beaune Les Champs Perdrix Blanc
Langt navn på vin jeg gjerne skulle fulgt opp bedre, og skaffet meg 2010 blant annet. Fremdeles lys, duften er kraftig fruktig, mens vinen er lekende lekker i munnen. Utrolig at så flott en burgunder koster mindre enn to hundre, og tåler såpass lang lagring.

2005 Gaston Phébus Madiran
Den ble bedre og bedre i glasset. Mørke bær, og en syrlig intensitet man ikke venter av en vin til 95 kroner. Jeg har lagret den i seks år, og den kan med fordel ligge lengre - men etter en time i glasset begynner den nok å nå sitt optimum. Drukket til fransk svinekam. Flotte greier - et av de beste kjøp jeg har gjort. Bra at jeg har flere flasker - men ikke den kassen jeg burde ha gått til innkjøp av. 70% Tannat, resten Cabernet Sauvignon.

2000 Laurent Tribut Chablis 1er Cru Beauroy
Dufter og smaker mest av sitrondrops. Frisk og lineær, så godt som fri for kompleksitet, og lang ettersmak. Men det er den samme melodien som surrer og går. Det er ingen honningtone som modne chabliser bør ha etter min mening, og det er heller ikke noe sjøpreg.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...