torsdag 6. juni 2013

Riesling i Grieghallen i april - del II

Åtte Rieslinger fra Grieghallen i april ble omtalt her for noen dager siden. Her er resten, som viser seg å være utelukkende fra Tyskland.

Battenfeld-Spanier Riesling Trocken BIB 2012 kr. 405
Denne vinen skal finnes i de best assorterte polene landet rundt. Den har også blitt 45 kroner rimeligere siden den ble lansert. Men hvordan smaker den? Da jeg smakte den var den helt fersk på boks. Den var frisk, ren, floral, men med litt voks. Selv om den er lett og lettdrikkelig, så har den mye substans.

Qvinterra Riesling Trocken 2011(Kühling-Gillot) kr 126
Sitrus og blomster, men også her et vokset preg (som jeg liker godt!). Lekker og syrlig.

Battenfeld-Spanier Estate Riesling 2011 kr 142,90
Klarere duftprofil enn vinen over, mer tydelig hvite blomster (og ikke bare floral). Den framstår også med større kraft og intensitet. Denne vinen finnes i mange pol (kategori 2), og burde få et bredt publikum.

Alle disse vinene er i sannhet "trocken", med restsukker rundt 2-3 g/l og syre rundt 6-7 g/l, men for min gane blir det ikke likevel ikke "knokkeltrocken". Det gjelder forøvrig de to neste også, men jeg ville uansett bare nevne det.

Schloss Johannisberg Riesling Gelblack QbA Trocken 2011 kr. 199,90
I flere år har jeg fast handlet "Kabinett Feinherb" fra denne produsenten på Flesland når jeg har kommet fra utlandet, men nå har de tatt den ut av sortimentet der. KRISE! I skrivende øyeblikk finner jeg ikke denne på polets nettsider heller. Men over til inntrykket: Epler/sitrus på nesen, fruktig stil og flott harmoni. Rett og slett en nydelig vin.

Weinheimer Riesling Trocken 2011(Gysler) kr. 144,90
Eplepreget Rheinhessen Riesling, som er velbalansert og samtidig svært intens til dette nivået å være. Lang ettersmak - for ikke å si mersmak. Biodynamisk sertifisert.

Her er det mer restsukker enn på de tre første vinene - 6 g/l, og det har ikke vært skjemmende på noen måte. Jeg smakte for eksempel Battenfeld-Spanier og denne vinen på ulike tidspunkt og kunne ikke så godt sammenligne dem. Sto de side om side på polet tror jeg kanskje jeg ville valgt denne siste.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...